perjantai 20. syyskuuta 2013

Saako pyöräillessä puhua kännykkään?

Sitkeästä käsityksestä puhelimen käyttämisen lainvastaisuudesta pyöräillessä

Julkisuudessa on viime aikoina esitetty lehtikolumneissa ja vastaavissa väitettä kännykän käyttämisen laittomuudesta pyöräillessä. Kyseessä on tieliikennelain pykälä 24a. Sen toisessa momentissa kielletään kategorisesti moottoriajoneuvon kuljettajalta matkapuhelimen käyttö kädessä pitäen. Näissä lehtijutuissa on vedottu ensimmäiseen momenttiin. Siinä kielletään viestintälaitteen häiritsevä käyttö ajon aikana, joten asia koskee siltä osin myös pyöräilijää kulkuneuvon kuljettajana.

Se mitä häiritsevä käyttö on ratkeaa tarvittaessa oikeusasteissa. Tilanteen arviointi pitäisi tehdä käymällä läpi mahdolliset oikeustapaukset asiasta. Nyt kuitenkin toimittajat ja joku paikallinen poliisiviranomainen on ottanut julkisuudessa tässä asiassa itselleen tuomioistuimille kuuluvaa tulkintavaltaa. Eli tässä on vedetty mutkat aika suoriksi.

Korostan, että tämä ei ole minulta kannanotto kännykänkäytön suotavuuteen tai epäsuotavuuteen pyöräillessä, vaan siitä kuka lain tulkinnasta suomalaisessa oikeusjärjestelmässä päättää.

Itselleni asia ei ole ongelma missään mielessä, koska käytän handsfreetä aina autoillessa, pyöräillessä ja itse asiassa useimmiten muutenkin. Valinnallani ei ole mitään tekemistä lakien kanssa. Harvoin nimittäin puhun yli minuutin puheluja ilman handsfreetä edes kotioloissa. Minä haluan käteni vapaiksi, enkä puuduttaa kättäni korvallani.

Linkit niille, jotka haluavat tutustua tämän lainkohdan säätämisen historiaan Liikennevaliokunnan mietintö 2/2002 vp ja Asiakirja HE 219/2001 vp.


bitly linkki tähän sivuun http://bit.ly/16k48KY

Ei kommentteja: